06/08/2011

Moondog - A New Sound of an Old Instrument (Kopf, 1979)

La première fois que j'ai entendu Moondog, ma réaction a été: bon sang d'où sort ce type? De son vrai nom Louis Thomas Hardin, aveugle très jeune, Moondog était ce barbu aux vêtements excentriques qui jouait dans les rues de New York, surnommé Le Viking de la 6e Avenue. Il fréquente Charlie Parker et Benny Goodman, pratique une espèce de jazz farfelu où il mélangeait des influences amérindiennes, puis part dans son propre univers. D'où sort ce type? De quelle époque date sa musique? De quelle planète? Il fait du jazz, mais s'inspire de méthodes d'écritures classiques, comme le canon, la fugue et le contrepoint. Sa musique est donc autant très moderne qu'archaïque, très savante que primitive, très écrite et instinctive. Derrière des costumes loufoques se cache une musique qui ne ressemble à aucune autre! Sur cet album, le vieil instrument auquel il donne un nouveau son est l'orgue. Le résultat est envoûtant!

Moondog
A New Sound of an Old Instrument

LP Kopf RRF133017 (Germany, 1979)

01. Oasis
02. Single Foot
03. Mirage
04. Bug on a Floating Leaf
05. Sand Lily
06. Frost Flower
07. Crescent Moon March
08. Barn Dance
09. Elf Dance
10. Logrundr in G
11. Log in B
12. Logrundr in D
13. Logrundr in f Sharp

Note : "The organ has not been called the "King of Instruments" for nothing, because of all instruments it has the widestrange of possibilities lending itself to any mood or style. In suffering the organ to emit secular and even profane music, namey dance music, I do not find it out of place, since I am fully aware of the organ´s pagan beginnings, the pipes of Pan.
The organ is capable of producing a percussive quality, provided the notes are played staccato, and more importantly, if the "spitting" flute stop is used. This stop is also known as "chiff", having almost the jazz sound of saxophones playing staccato. Especially in a large room with good accoustics. I think an organ can do anything a jazz band can do, as good, if not better. Moreover, when it comes to long, sustained contrapuntal lines, the organ is unapproachable. The organ sounds good with or without percussion. I added percussion to most of the pieces, which are in the dance idiom." (Moondog)
Organ duets played by Fritz Storfinger and Wolfgang Schwering.
Organ solos played by Fritz Storfinger.

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