15/10/2011

Rufus Harley - Re-Creation of the Gods (Ankh, 1972)

Essayez d'imaginer un instrument de musique moins sexy que la cornemuse. Vous n'y arrivez pas? C'est normal! D'abord, c'est moche, on dirait la vessie flasque d'un animal mort. Et si on arrive à en tirer un son en s'époumonant, ça sonnera tellement strident et désagréable qu'il faut être écossais pour y résister. Sur le papier, Rufus Harley passera au mieux pour un doux-dingue, à vouloir faire du jazz avec un tel instrument. Et pourtant, c'est sacrément bon! Car oui, il arrive à en tirer quelque chose de musical, de funky même, quand ce n'est pas bluesy. Il y a à la fois une pêche monstrueuse - il faut du souffle pour jouer de cet instrument de torture - et des nuances. Ce n'est pas un gag, ce n'est pas une curiosité, c'est de la sacré bonne musique. Préparez-vous à une surprise de taille!

Rufus Harley
Re-Creation of the Gods

LP Ankh 1 (USA, 1972)

01. Re-Creation of the Gods
02. Nobody Knows the Trouble We've Seen
03. This Little Light of Mine
04. Hypothesis
05. Malika
06. Etymology

Note : Rufus Harley, bagpipes, sax, vocals; Bill Mason, organ; Larry Langston, percussion; Larry Randolph, bass. Recorded august 10, 1967.
This is bagpiper Rufus Harley's finest moment. All the songs on this disc were written by the man himself. All are loosely related in an Eastern spiritual vein, and the man plays them like he means it, like his own offering to God. Contemporaries like Pharoah Sanders or Archie Shepp had introduced a lot of Middle Eastern instruments to jazz listeners. Heard in that context, the hissing overtones of the bagpipes really aren't all that jarring. This record would have fit nicely among the offerings from such labels as Strata East or BYG. Harley hits a real Coltrane-ish vibe here. Unlike most of his other records, you don't find yourself wishing it would stop or at least get quieter. Harley had learned to modulate his tone by this point. Instead of a simple frontal audio assault, there's real dynamism here. Instead of a record that's valued mostly for its freak show vibe, this is a real jazz record, with real worth.

[old link is in prison, new link later, maybe]

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